Zítra v noci touhle dobou dosáhne vichr na Mysu Horn rychlosti ne 30 uzlů, ale 50 uzlů. To je 101 km/hodinu. Vlny se zvednou sedmimetrové. Větrem se bude prodírat první loď s Yannickem Bestavenem. Za ním pojede Charlie Dalin. Pokud nezpomalí.
K Mysu Horn oběma právě teď zbývá méně než 400 mil.
Je to tu a je to strašné. Tak děsivá situace nebyla na Hornu už několik vydání závodu sólo jachtařů kolem světa bez pomoci Vendée Globe, komentoval to dnes v poledne ve vysílání VG Andy Robinson. Závod se jede jednou za čtyři roky. "Problém není ani tak vítr, ale vlna," podotkl Robinson.
Model zítřku tohle na nevyzpytatelném a nejnebezpečnějším místě na světě, v Drakeově úžině, v tunelu, který dělí jen 500 mil od Antarktidy, ukazuje už tři dny, ale teprve dnes to Vendée Globe potvrdil.
Na snímku, co jsem udělala je zítřejší situace, ale dnešní postavení lodí. Už to vidíte?
Co se právě teď děje historicky vůbec poprvé: Spolu s Bestavenem a Dalinem se k průjezdu tunelem do Atlantiku za sebou a vedle sebe řadí celkem 14 lodí. Celý konvoj mezi čtvrtým a devátým je dlouhý jen 140 mil. To je na oceánu nic, je to jako kdyby jely spolu a je to nebývalé a mimořádné.
Web Vendée Globe už 30. prosince 2020 vydal srovnání s rokem 2016. "V roce 2016, točil jako první doleva z Pacifiku po 55 dnech Armel l´Cléas´h. Druhý byl Alex Thomson 600 mil za ním a třetí Jérémie Beyou byl 1500 mil za prvním," stojí na VG.
Co se děje v letošním vydání závodu, nemá historicky obdoby, upozornil dnes Robinson ve vysílání.
Nikdo na to není a nemůže být připraven. Přičteme-li vysoký počet nováčků, kteří jedou Mys Hron prvně, vypadá to na bezesné noci v Les Sables d´Olonne u počítačů a telefonů ve Francii a v Chile, dodáváme k tomu.
Navíc první Bestaven s Dalinem, kteří rovněž jedou tunelem prvně, zjevně vůbec nehodlají zpomalovat loď. Vlítnou do "toho" snad rychlostí 20 uzlů děj se co děj?
Že Mys Horn není snadný terén ani ve třicítkách potvrdil dnes speciální host vysílání Vendée Globe, irský účastník VG z roku 2016, o kterém jsme hodně psali Enda O´Coineen.
V onom roce 2016 spadl Endovi na Velkém jihu stěžeň a musel závod ukončit. Jenže, nebyl by to námořník a finančník Enda O´Coineen s jeho neskutečnou urputností a fantazií, s jakou otevírá neznámé světy i nové obchodní příležitosti.
Dnes v poledne nám Enda svůj příběh dopověděl. Trasu Vendée Globe nakonec dokončil a chybějících 13 000 mil doplul zpátky do Le Sables de´Olonne podle pravidel Vendée Globe, tedy sám na lodi IMOCA60, bez pomoci v roce 2018. Dva roky po konci závodu, někdy právě touhle dobou obeplouval Mys Horn.
A co jsme se ještě dozvěděli? Něco málo o ekologii a "zelené politice". Pod obskurním názvem se tentokrát skrývá velmi konkrétní jednání. Boris Herrmann z Yachtklubu Monaco totiž během závodu odebírá vzorky a rovnou je analyzuje. Jeho loď Seaexplorer je totiž pojízdná laboratoř. Je to rovněž poprvé, co se na Véndée něco takového děje. Poslechněte si, co o tom říká na videu.
1. ledna 2021
Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer